Avrasya Araştırma Enstitüsüaraştırmacısı Dinara Taldybayeva “Rusya ve Çin’in Ulaşım Koridorları Projelerinde İran ve Pakistan’ın Önemi” konulu seminer verdi

 

 

14 Mart 2019 tarihinde Avrasya Araştırma Enstitüsüaraştırmacısı Dinara Taldybayeva “Rusya ve Çin’in Ulaşım Koridorları Projelerinde İran ve Pakistan’ın Önemi” konulu seminer verdi. 

Dinara Taldybayeva seminerinde, Avrasya bölgesindeki uluslararası siyasi süreçlerde uluslararası ulaşım koridorlarının önemini anlattı. Dünyada işbirliği yapmanın bir yolu olarak ‘‘küreselleşme’’ devam etmektedir. Benzer biçimde, ülkeler arasında karşılıklı işbirliği ve birbirine ekonomik bağımlılığı artıran ve ‘‘bölgeselleşme’’ olarak nitelenebilecek bir süreç de vardır.  Taldybayeva bu iki sürece ilişkin genel bir değerlendirme yaptı. Taldybayeva, ayrıca, uluslararası ulaşım koridorlarının uluslararası sistemin bir parçası olduğunu ve ülkeler arası işbirliğinde önemli yer üstlendiğini dile getirdi. Giriş kısmında araştırmanın kavramsal boyutuna yer vererek, Rusya ve Çin önderliğinde Avrasya bölgesinde yürütülmekte olan uluslararası ulaşım koridorları projelerinin teorik arka planına değindi. 

Seminerin devamında Taldybayeva, Rusya’nın Kuzey-Güney Ulaşım Koridoru kapsamında İran ve Pakistan’ın bu projelere atfettiği önem, ve Çin’in, Kuşak ve Yol projesi kapsamında başlattığı uluslararası ulaşım projelerinde İran ve Pakistan’a yönelik stratejilerine de değindi. Bunun dışında Rusya ile Çin arasındaki işbirliğinin gelişmesini amaçlayan Primorie-1 ve Primorie-2 ulaşım koridorlarının bulunduğu aşamalar hakkında bilgiler verdi. 

Bunlara ek olarak, konuşmacı, Çin’in İran’a yönelik demiryolu projesi olan Çin-Kazakistan-Türkmenistan-İran demiryolu projesinin 2018 yılında 12 konteyner treni (toplam 130 vagon yük) ulaşım yaptığını söyledi. Taldybayeva ayrıca, Çin’in Pakistan’a yönelik ulaşım projelerinin başlangıcı olan Karakorum karayolu ile ilgili bilgileri sundu. Ayrıca Çin’in, Kuşak ve Yol İnisiyatifi kapsamında ileri sürülen Çin-Pakistan Ekonomik Koridoru’nun 46 milyar dolarlık bir maliyete sahip olduğunu, Çin’in Kaşgar bölgesi ile Pakistan’ın Gwadar limanı arasında işbirliğinin ve ulaşılabilirliğin gelişmesinin amaçlandığını dile getirdi. 

Seminer sonunda katılımcılar sorular sorarak, fikir alışverişinde bulundular. Ayrıca, Enstitü Müdürü Doç. Dr. Vakur Sümer konu ile ilgili soruların dışında geleceğe yönelik araştırma konuları ile ilgili tekliflerde bulundu.